Multi dintre romanii care au respirat usurati atunci cand Guvernul a plafonat pretul curentului pentru populatie risca, totusi, sa plateasca facturi chiar si de doua ori mai mari, in lunile care urmeaza. Iata cum afli daca te numeri printre ei si in ce fel poti evita majorarea facturii.
In repetate randuri, Cabinetul Dancila a anuntat ca a plafonat – incepand din martie, pentru urmatorii 3 ani- pretul energiei electrice pentru populatie. Acest lucru este adevarat, insa numai in parte, in conditiile in care preturile s-au plafonat, de fapt, doar pentru unii dintre romani.
Mai exact, pentru aceia care primesc electricitate de la furnizori de ultima instanta (FUI) – obligati sau optionali – intr-un regim numit de specialisti „serviciu universal”.
Pana la inceputul acestui an – dupa cum Ziare.com v-a informat deja – un client care renunta la serviciul universal nu mai putea beneficia, din nou, de el. Dupa adoptarea Ordonantei 114, insa, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) a anuntat ca regulile s-au schimbat.
In consecinta, toti romanii care cumpara electricitate pentru consum casnic de pe piata concurentiala pot reveni, la cerere, la serviciul universal. Iar odata intorsi in acest regim de furnizare reglementat de stat, cu totii vor putea primi energie electrica la preturile limitate prin lege, in urmatorii 3 ani.
La prima vedere, intrega strategie pare special conceputa pentru a-i veni in ajutorul romanului care vrea sa isi tina in frau factura de curent. In realitate, insa, lucrurile nu stau chiar asa…
Cu alte cuvinte, daca ar fi vrut, intr-adevar, sa-l ajute pe om, statul ar fi trebuit sa faca o serie de campanii de informare, ca sa-l si invete cum sa se intoarca la serviciul universal. Sau macar ar fi trebuit sa-l oblige pe furnizorul de energie sa le explice clientilor sai cum pot primi energie la pret plafonat.
Din pacate, statul n-a facut asa cum trebuie niciunul dintre aceste lucruri. Asa ca furnizorii, in loc sa isi informeze corect clientii – macar de teama vreunei sanctiuni daca nu din respect pentru oameni – incearca sa-i convinga sa cumpere curent la preturi impovaratoare, considerabil mai mari decat in prezent.
Spre exemplu, o factura aflata in posesia Ziare.com arata clar cum Enel Energie Muntenia SA ii propune unui client cresterea considerabila a facturii, fara a-l informa cu privire la eventuale alternative.
Mai exact, dupa cum reiese din factura, clientul – aflat acum pe piata concurentiala – plateste catre Enel pentru energia activa pretul de 0,169000 lei kWh. Pe langa energia activa, clientul mai achita diverse alte cheltuieli pentru: distributie, certificate verzi, cogenerare etc..
La acest moment, tariful perceput de Enel Muntenia Energie SA este unul avantajos pentru client, in conditiile pietei.
Cele mai citite articole
Problema este ca perioada contractuala se apropie de final, asa ca Enel Muntenia Energie SA propune incheierea unui nou contract, care sa intre in vigoare pe 11 iulie. In baza noului contract propus, clientul ar urma sa plateasca un pret aproape dublu pentru fiecare kWh.
Cu alte cuvinte, pretul kWh ar urma sa creasca de la 0,169000 lei/kWh la nu mai putin de 0,315000 lei/kWh! De ce se impune aceaste majorare de pret? Clientul n-are cum sa afle!
In plus, in loc sa-i explice clientului ce inseamna taxa zilnica numita „abonament” pe care i-o percepe, Enel Muntenia Energie SA ii transmite omului doar ca i-o va scumpi de la 0,1 lei pe zi la 0,6 lei pe zi! Iar asta inseamna ca, practic, clientul va plati lunar circa 18 lei pentru un serviciu pe care nu-l intelege (si, pe cale de consecinta, nici macar nu stie daca-l primeste, intr-adevar, sau nu).
Una peste alta – daca va continua sa consume la fel de mult curent ca pana acum – clientul ar urma sa plateasca o factura aproape dubla. Asta, cu toate ca Guvernul sustine sus si tare ca pretul energiei electrice la populatie a fost plafonat si ca nimeni n-ar trebui sa plateasca dupa 1 martie mai mult decat achita inainte.
In mod normal, clientul ar fi trebuit sa poata afla, din factura, ca Enel Energie Muntenia SA este si furnizor de ultima instanta (FUI) obligat si deci ii poate livra energie la pret plafonat, care in mod normal este mai mic decat cel de pe piata concurentiala.
In plus, corect ar fi fost – in vederea educarii clientului sau – ca Enel sa-i transmita ca pe piata exista si alti FUI obligati si chiar FUI optionali (care i-ar putea oferi preturi chiar mai mici la electricitate).
Interesant este ca ENEL are deja un document cu toate aceste informatii, intitulat „informare privind modul de aplicare a tarifelor reglementate” si care i-a fost comunicat de ANRE. Se pare, insa, ca furnizorul nu pune in toate plicurile cu facturi acest document. De ce? Doar furnizorul stie … Oricum ar fi, in plicul in care clientului i se propune un nou contract si o scumpire majora a facturii, informatii cu privire la alternativele de furnizare ar fi trebuit sa existe, fara doar si poate.
Una peste alta, cert este ca – in ciuda numeroaselor asigurari date de Cabinetul Dancila ca romanii vor avea acces usor la limitarea facturii pentru urmatorii 3 ani – lucrurile stau, de fapt, cu totul altfel. Mai exact, in loc sa vada cum cheltuiala cu energia electrica li se plafoneaza, oamenii primesc notificari prin care sunt anuntati – intr-o maniera deloc transparenta – ca facturile li se vor dubla. Si asta, fara nicio explicatie din partea furnizorului, a ANRE sau a altor institutii in care armate de oameni sunt platite doar ca sa-i faca romanului viata mai usoara.
In episoadele urmatoare, Ziare.com va va arata, pe larg, cum sa puneti cap la cap informatiile date publicitatii de autoritati pentru a face cel mai bune alegeri inainte de semnarea unui contract cu furnizorii de energie electrica.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Sursa: Ziare.com