Ziarul Top
  • Economie
    • Economie

      Moduri în care un credit rapid te poate…

      5 octombrie 202021 octombrie 2020

      Economie

      Celebrul compozitor Hans Zimmer creeaza sunete pentru masinile…

      19 aprilie 2020

      Economie

      Ritmul record in care se topeste gheata din…

      18 aprilie 2020

      Economie

      Site-ul pentru IMM Invest s-ar fi blocat dupa…

      17 aprilie 2020

      Economie

      Castiga Euro premiile Salatini! 25 de euro pe…

      16 aprilie 2020

  • IT&C
    • IT&C

      Recomandări pentru servicii SEO de calitate On page…

      31 decembrie 202031 decembrie 2020

      IT&C

      Care sunt avantajele Microsoft Dynamics 365?

      12 decembrie 202020 decembrie 2020

      IT&C

      Vodafone România lansează oferte speciale pentru antreprenori

      5 martie 2020

      IT&C

      Uber: România pe locul 12 în topul rating-ului…

      20 februarie 2020

      IT&C

      Vanzarile Apple, influentate negativ de coronavirus

      18 februarie 2020

  • Lifestyle
    • Lifestyle

      Albena – vacanța perfectă în vara 2021 pentru…

      1 aprilie 202131 martie 2021

      Lifestyle

      Reţeta originală de ostropel de pui, un preparat…

      24 martie 202124 martie 2021

      Lifestyle

      Cel mai gustos și autentic suc de mere…

      19 martie 202119 martie 2021

      Lifestyle

      Beneficiile de necontestat ale blănurilor naturale

      19 martie 202119 martie 2021

      Lifestyle

      Sfaturi pentru alegerea unei cazări potrivite online

      19 martie 202119 martie 2021

  • Politica
    • Politica

      Ce masuri anticriza spun guvernantii bulgari ca iau

      27 mai 201028 septembrie 2018

      Politica

      Sindicalistii nu accepta reducerea salariilor bugetarilor cu 25%…

      19 mai 201027 septembrie 2018

      Politica

      Fondurile europene, rau fara ele, dar parca mai…

      10 mai 201027 septembrie 2018

      Politica

      Lipsesc 5,8 miliarde de lei din bugetul Statului

      25 martie 201027 septembrie 2018

  • Diverse
    • Diverse

      Despre anvelopele Kumho de vara

      20 aprilie 202120 aprilie 2021

      Diverse

      Îngrijirea și întreținerea icoanelor de acasă

      13 aprilie 202113 aprilie 2021

      Diverse

      Scurtă istorie a apariției instalațiilor sanitare, din Evul…

      13 aprilie 202113 aprilie 2021

      Diverse

      Construcţii de case cu etaj – cele mai…

      24 martie 202124 martie 2021

      Diverse

      Cele mai populare jocuri de cazinou din România

      23 martie 202122 martie 2021

  • Contact

Ziarul Top

  • Economie
    • Economie

      Moduri în care un credit rapid te poate…

      5 octombrie 202021 octombrie 2020

      Economie

      Celebrul compozitor Hans Zimmer creeaza sunete pentru masinile…

      19 aprilie 2020

      Economie

      Ritmul record in care se topeste gheata din…

      18 aprilie 2020

      Economie

      Site-ul pentru IMM Invest s-ar fi blocat dupa…

      17 aprilie 2020

      Economie

      Castiga Euro premiile Salatini! 25 de euro pe…

      16 aprilie 2020

  • IT&C
    • IT&C

      Recomandări pentru servicii SEO de calitate On page…

      31 decembrie 202031 decembrie 2020

      IT&C

      Care sunt avantajele Microsoft Dynamics 365?

      12 decembrie 202020 decembrie 2020

      IT&C

      Vodafone România lansează oferte speciale pentru antreprenori

      5 martie 2020

      IT&C

      Uber: România pe locul 12 în topul rating-ului…

      20 februarie 2020

      IT&C

      Vanzarile Apple, influentate negativ de coronavirus

      18 februarie 2020

  • Lifestyle
    • Lifestyle

      Albena – vacanța perfectă în vara 2021 pentru…

      1 aprilie 202131 martie 2021

      Lifestyle

      Reţeta originală de ostropel de pui, un preparat…

      24 martie 202124 martie 2021

      Lifestyle

      Cel mai gustos și autentic suc de mere…

      19 martie 202119 martie 2021

      Lifestyle

      Beneficiile de necontestat ale blănurilor naturale

      19 martie 202119 martie 2021

      Lifestyle

      Sfaturi pentru alegerea unei cazări potrivite online

      19 martie 202119 martie 2021

  • Politica
    • Politica

      Ce masuri anticriza spun guvernantii bulgari ca iau

      27 mai 201028 septembrie 2018

      Politica

      Sindicalistii nu accepta reducerea salariilor bugetarilor cu 25%…

      19 mai 201027 septembrie 2018

      Politica

      Fondurile europene, rau fara ele, dar parca mai…

      10 mai 201027 septembrie 2018

      Politica

      Lipsesc 5,8 miliarde de lei din bugetul Statului

      25 martie 201027 septembrie 2018

  • Diverse
    • Diverse

      Despre anvelopele Kumho de vara

      20 aprilie 202120 aprilie 2021

      Diverse

      Îngrijirea și întreținerea icoanelor de acasă

      13 aprilie 202113 aprilie 2021

      Diverse

      Scurtă istorie a apariției instalațiilor sanitare, din Evul…

      13 aprilie 202113 aprilie 2021

      Diverse

      Construcţii de case cu etaj – cele mai…

      24 martie 202124 martie 2021

      Diverse

      Cele mai populare jocuri de cazinou din România

      23 martie 202122 martie 2021

  • Contact
Economie

PSD, tatal studiilor de fezabilitate nascute moarte

Autor: Ziarul Top 25 septembrie 2019
autor Ziarul Top
PSD, tatal studiilor de fezabilitate nascute moarte

In aceasta toamna, se implineste un an de cand Parlamentul a aprobat, iar presedintele a promulgat Legea privind Autostrada Unirii, pe traseul Ungheni-Iasi-Targu Neamt-Targu Mures.

Daca, la nivel european, constructia unei asemenea investitii (cca 320 km) dureaza circa 4 ani, ar trebui ca astazi lucrarile sa fie nu numai incepute, dar si executate in proportie de vreo 25%. Pana acum, s-au executat 0% si s-au inceput la fel de putin.

Era normal. Cerintele sunt complicate, iar lucrarile de investitii incep obligatoriu cu studiul de fezabilitate. Studiile se elaboreaza de persoane juridice specializate in domeniu si se platesc cu cateva milioane bune de lei, indiferent daca le adopti si faci autostrada sau nu le adopti pentru ca te-ai razgandit.

Daca te razgandesti, comanzi alt studiu si platesti alte milioane.

Cardul de masa Up Dejun este versiunea moderna si simplificata a tichetului de masa. Ai 0 lei costuri la emiterea cardurilor si economisesti pana la 37% fata de o crestere salariala in bani. Afla mai multe AICI!

Chiar daca nu te-ai razgandit, comanzi altul in cazul cand cel initial s-a invechit, intrucat studiile de fezabilitate sunt precum conservele: au termen de valabilitate. Ai depasit termenul, iti trebuie un studiu nou.

Cine are interesul sa incaseze bani pe studii de fezabilitate ratate?

Nu stiu daca exista in tara vreo autostrada la ale carei studii sa nu se fi depasit macar o data termenul de valabilitate, dar recordul in domeniu se pare ca il detine autostrada Pitesti-Sibiu, pentru care citesc in presa ca s-ar fi comandat, executat si platit vreo zece studii de fezabilitate.

Nu incerc sa fac nimanui vreun proces de intentie, dar parca mi se pare suspect sa observ cum se executa studii intr-o veselie si nu da nimeni socoteala ca nu s-a grabit sa inceapa investitia si, expirand studiile, s-a pomenit comandand altele – tot intr-o veselie.

Nu contest nevoia studiului de fezabilitate, pentru ca nu poti incepe o investitie asa, din senin. Dar se pune o intrebare: studiul insusi il poti incepe din senin? Fireste ca nu si, tocmai de aceea, hotararea 907/2016 vorbeste de un studiu de pre-fezabilitate, care analizeaza preliminar ceea ce studiul de fezabilitate va analiza in fond.

A cincea roata la caruta: studiul de pre-pre-fezabilitate

Se pare insa ca nici aceasta faza nu-i satisface pe beneficiarii investitiilor si pe autorii studiilor, intrucat se vorbeste de la o vreme despre un studiu de pre-pre-fezabilitate, fara care nu poti incepe studiul de pre-fezabilitate, indispensabil ca sa-l incepi pe cel de fezabilitate, strict necesar ca sa demarezi proiectarea, fara de care nu poti incepe nimic.

Inutil sa adaug ca si pre-fezabilitatea si pre-pre-fezabilitatea, toate au termene de garantie, ca expira si ca, daca nu te-ai miscat repede, ai nevoie de altele. Iar chestia asta, cu miscatul repede, trebuie sa recunoastem, nu ne prea caracterizeaza.

Ma intreb, ca tot omul, oare reusita podului de la Cernavoda, executat in vreo trei ani de Anghel Saligni, a inceput cu atatea studii pre-pre-pre, sau a mers snur tocmai pentru ca si-a suflecat manecile si a trecut din prima zi la treaba, facandu-si singur socotelile si calculand eficienta, numai cu tabla inmultirii, si chiar fara calculator?

Studiile au fara indoiala rostul lor, dar parca flerul imi spune ca le este de ajutor indeosebi celor incompetenti la treaba, ca sa lase impresia ca fac ceva, studiind studii, constatand expirarea lor si contractand altele, totdeauna contra cost si totdeauna din banii statului, adica ai nostri.

In plus, sunt totdeauna pe faza: „Cum stam cu autostrada?”. „Suntem in grafic, am comandat studiul”.

Suntem pe faza, respectam programul, dar nu avem autostrazi

Toata istoria de 30 de ani a autostrazilor si infrastructurii ratate din Romania ma face sa cred ca utilitatea studiilor facute si refacute nu sta atat in kilogramele de hartie adunate in arhive, cat in ocazia pe care o au politicienii sa demonstreze public ca fac ceva, sunt mereu pe faza si nu dorm in papuci.

Caci una este sa spui „deocamdata n-am demarat” si alta sa declari in presa: „studiul de pre-fezabilitate este gata, urmeaza sa-l avizam si sa comandam unul de fezabilitate”. Iar cu Autostrada Unirii, de care vorbeam la inceput, in aceasta faza ne gasim.

Pentru tronsonul Targu Mures-Targu Neamt s-a comandat un nou studiu de fezabilitate in locul celui anterior (probabil expirat), pentru alt tronson se revizuieste studiul existent, iar pentru tronsonul Targu Neamt-Iasi, functionarii dau in branci sa evalueze ofertele depuse.

Deci „se lucreaza”. Dar ce se va obtine in finalul acestei faze? Nimic altceva decat cateva maldare de hartii numite „studii” si niciun metru asfaltat, faza pana la care mai este drum lung. Pana acum, n-a comunicat nimeni data la care se va termina faza studiilor, faza proiectarii si, mai ales, faza executiei. Daca-l intreaba cineva pe ministrul Razvan Cuc, pun pariu ca va raspunde cu seninatatea caracteristica: respectam programul.

Sarabanda autostrazilor de altadata si a celor de acum

Insasi Legea Autostrazii Unirii de acum un an, cu care se faleste PSD, mi se pare ca un fel de frectie la un picior de lemn. Adica n-au mai fost legi care au hotarat sa se faca unele si altele, dar s-a ales praful de ele?

Nu legile ne lipsesc noua, nu hotararile si nu opintelile. Ne lipseste profesionalismul in materie, iar in ministerele noastre, in toate autoritatile centrale, misuna numai persoane numite politic, care se fac ca vor sa faca ceva sau, daca chiar vor, nu stiu de unde sa apuce.

In plus, problema autostrazilor este atat de rasunatoare, cu un impact emotional si politic atat de puternic, incat se potriveste perfect ca pretext pentru politicieni, ca sa-si arate muschii, ca la fotograf.

Stilul strict birocratic de a trata autostrazile este vechi. Te apuca rasul, cand citesti Legea 70 din 1996, care aproba, prin planul de amenajare a teritoriului, construirea urmatoarelor autostrazi in tara noastra:

* Bucuresti-Constanta
* Bucuresti-Giurgiu
* Centura Bucuresti
* Bucuresti-Brasov, prin Rasnov
* Pitesti-Sibiu-Sebes-Deva-Arad-Nadlac
* Bucuresti-Craiova-Drobeta-Turnu Severin-Lugoj-Timisoara-Moravita
* Brasov-Sibiu
* Sebes-Alba Iulia-Turda
* Brasov-Targu Mures-Turda-Cluj-Napoca-Bors
* Bucuresti-Focsani-Roman-Suceava-Siret
* Focsani-Albita
* Roman-Iasi-Sculeni
* Deva-Lugoj-Nadlac
* Cluj-Napoca-Dej-Bistrita-Suceava-Botosani-Stefanesti.
* Bucuresti-Pitesti, continuarea consolidarii autostrazii existente

Ne lipsesc oameni competenti, care sa faca ceva. Dar avem oameni berechet sa-i amendeze pe cei care incearca totusi sa faca

A trecut de atunci aproape un sfert de secol. Desi nu erau prevazute termene, era evident ca, dupa un sfert de secol, aceasta uriasa retea de autostrazi trebuia sa fie gata – daca e sa respectam legea. Unde e autostrada Bucuresti-Giurgiu? Unde sunt Bucuresti-Brasov, Pitesti-Sibiu, Bucuresti-Craiova-Timisoara-Moravita, Brasov-Targu Mures-Bors, Bucuresti-Suceava-Siret, Focsani-Albita, Roman-Iasi-Sculeni, Cluj-Bistrita-Suceava-Botosani-Stefanesti?

Nici vorba de autostrazi, dar pun pariu ca pentru cele mai multe, poate chiar pentru toate, s-au facut studii – nu stiu daca de fezabilitate sau de alt fel – ca studiile au expirat intre timp, ca trebuie facute altele, intrucat pe parcurs ne-am razgandit si nu mai facem nici Cluj-Bistrita-Suceava-Botosani-Stefanesti, nici Focsani-Albita, nici Bucuresti-Giurgiu, nici Roman-Iasi-Sculeni, nici altele, dar intre timp ne-am gandit la Autostrada Unirii, pentru ca se apropie alegerile si nu trebuie sa-i enervam pe moldoveni.

Simplul fapt ca prin legea din toamna trecuta se aproba Autostrada Unirii fara sa explice cineva cuiva despre soarta celor deja aprobate in zona (Bucuresti-Focsani-Roman-Suceava-Siret, Focsani-Albita, Roman-Iasi-Sculeni, Suceava-Botosani-Stefanesti) este dovada ca la noi – chiar la nivelul Parlamentului – domneste degringolada si nu stie stanga ce face drepta.

In sfertul de secol scurs de la Legea 71/1996, nu s-a realizat in intregime decat Autostrada Soarelui Bucuresti-Constanta, plus cateva loturi terminate sau in curs de terminare, cateva tronsoane, parti, portiuni, bucatele. Asta intr-un sfert de secol!

Ma intreb dupa cate sferturi de secole am ajunge sa circulam pe autostrada Unirii, cea pentru care – ca sa faca fata presiunii publice – potentatii vremii au votat, aprobat si promulgat o lege, despre care nu stim daca va pati ceva cel care n-o va respecta.

Si – era sa uit! – s-a realizat un metru de autostrada, prin grija unui bacauan, un hatru pus pe glume, ca sa citez din Alecsandri. Dar parlamentarii Puterii l-au luat peste picior, guvernantii au ras de el, iar unii au vrut chiar sa-l amendeze pentru ca a executat fara autorizatie de constructie.

Nu observasera ca a executat nu numai fara autorizatie, dar si fara studiu de pre-pre-fezabilitate si asta e prea de tot!

Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

0 comentarii
0
FacebookTwitterGoogle +Pinterest
Ziarul Top

articol anterior
Seful Lime Romania, statistici interesante: 15% dintre calatori sunt doamne, ponderea insa va creste
urmatorul articol
eMag intra intr-o alianta mamut si capata acces la 230 de milioane de potentiali clienti

ARTICOLE RELEVANTE

Ritmul record in care se topeste gheata din...

18 aprilie 2020

Nu uitati sa depuneti Declaratia unica si sa...

8 iulie 2019

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: Trebuie sa gasim...

25 noiembrie 2019

Curs valutar: Euro si lira sterlina continua sa...

17 octombrie 2019

Adevarul despre avutia romanilor: A ajuns la maximul...

20 iunie 2019

Unele automobile Tesla ar accelera neintentionat, chiar si...

18 ianuarie 2020

RoboCop de California a avut de-a face cu...

20 octombrie 2019

Raiffeisen Bank lanseaza Money Bistro, platforma de educatie...

27 noiembrie 2018

Google, amenda de 50 milioane de euro pentru...

22 ianuarie 2019

AmCham Romania, despre devalorizarea leului: Cresterile salariale necorelate...

12 martie 2019

Lasa un comentariu Anuleaza

Comentariul trebuie sa contina minim 30 de cuvinte pentru a fi publicat!

Salveaza-mi datele pentru urmatorul comentariu!

Articole Recomandate

  • Cum Faci Bani de Acasa - Cele Mai Tari 50 de Idei
    Cum Faci Bani de Acasa - Cele Mai Tari 50 de Idei
  • Cate Calorii Are o Banana - Nu Iti va veni sa Crezi
    Cate Calorii Are o Banana - Nu Iti va veni sa Crezi
  • 15 Cele Mai Premiate Filme de Razboi din Toate Timpurile
    15 Cele Mai Premiate Filme de Razboi din Toate Timpurile
  • Esti Fan Saorma ? -  Iata Topul Saormeriilor din Bucuresti
    Esti Fan Saorma ? - Iata Topul Saormeriilor din Bucuresti
  • Urari si Mesaje de la Multi Ani Originale pentru Ziua de Nastere
    Urari si Mesaje de la Multi Ani Originale pentru Ziua de Nastere
  • Calendarul Zilelor Libere in 2020
    Calendarul Zilelor Libere in 2020

Articole Recente

  • Despre anvelopele Kumho de vara

  • Îngrijirea și întreținerea icoanelor de acasă

  • Scurtă istorie a apariției instalațiilor sanitare, din Evul Mediu în zilele noastre

  • Albena – vacanța perfectă în vara 2021 pentru orice familie

  • Reţeta originală de ostropel de pui, un preparat gustos care este vedetă în bucătăria tradiţională românească

Citeste si

  • Noi inspectii ale Concurentei la companii auto si asiguratori, in cadrul unei investigatii privind posibile intelegeri anticoncurentiale

  • FOTO | Ce și-a tatuat pe piept și burtă un bărbat care încearcă să-și recâștige soția care l-a părăsit

  • Atac în Manchester, de Anul Nou! Un individ a înjunghiat 3 oameni. Un martor l-a auzit strigând „Allah”

  • Sistemul de sanatate, sub lupa IT-istilor la Hackathon4Health 2019

  • Lipsesc 5,8 miliarde de lei din bugetul Statului

  • Sindicalistii nu accepta reducerea salariilor bugetarilor cu 25% si a pensiilor cu 15%

Categorii

  • Diverse
  • Economie
  • IT&C
  • Lifestyle
  • Politica

Contact rapid la adresa de mail:

vanzari-ziarultop

Articole Populare

Noi inspectii ale Concurentei la companii auto si...

16 apr. 2019

FOTO | Ce și-a tatuat pe piept și...

13 ian. 2019

Atac în Manchester, de Anul Nou! Un individ...

1 ian. 2019

Sistemul de sanatate, sub lupa IT-istilor la Hackathon4Health...

7 iun. 2019

Lipsesc 5,8 miliarde de lei din bugetul Statului

25 mart. 2010

Calendar

aprilie 2021
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
« mart.    

Copyright @ 2020 - Ziarultop.ro - Toate drepturile rezervate | Sitemap