Team building-ul, o metodă de a afla rolul fiecărui angajat într-o echipă

Autor: Vornisa Diana

Team building-ul, o metodă de a afla rolul fiecărui angajat într-o echipă

Crearea unei echipe de lucru bună nu este ușor de realizat. Acest demers reprezintă în egală măsură atât o știință, cât și o artă. Trebuie să fie stabilit clar care este rolul mai potrivit pentru fiecare angajat în echipă și cum poate acționa acesta pentru a-și desfășura activitatea mai eficient. Team building-urile HPDI vin în sprijinul acestei provocări pe care conducerea oricărei companii ce se vrea de succes o are de înfruntat și depășit.

Un grup de genii nu formează întotdeauna o echipă

Contrar a ceea ce se crede în mod uzual, nu e suficient ca să alegi cei mai buni profesioniști, să îi pui împreună, pentru ca lucrurile să meargă ca pe roate. O echipe e mai mult decât o sumă de individualități. Chiar dacă am pune la un loc niște genii, nu putem avea certitudine că și echipa, privită în ansamblu, chiar dacă lucrează la un proiect comun, va fi genială.

Dacă vă place serialul american Scorpion, cu siguranță că ați observat faptul că și acolo, dacă nu ar exista o persoană mai puțin extraordinară, cât și un lider, lucrurile nu ar funcționa foarte bine.

Mai mult decât atât, chiar dacă un team are toate datele ca să fie unul performant, dacă un conducător le dă roluri nepotrivite cu ceea ce li se potrivește cel mai bine, totul se poate duce de râpă rapid.

Dintr-un anumit punct de vedere, o echipa de succes este organizată în stil army. Dacă nu are oameni care să fie atribuiți, în raport de aptitudinile personale, în anumite roluri specifice mai degrabă domeniului militar, succesul maxim nu poate să apară, pentru că team-ul nu poate acționa la întregul său potențial.

În rezumat, pentru ca o echipa să aibă rezultate excepționale, mai mari decât ale componenților ei luați în mod individual, trebuie ca aceștia să fie distribuiți de conducerea companiei în roluri generice de: general, colonel, sergent sau soldat devotat. Iar aceste poziții nu se referă neapărat la nivelul de cunoștințe profesionale al membrilor team-ului (toți pot să fie chiar și genii pe zona lor!), ci mai degrabă la niște date personale, native, care se pot eventual dezvolta prin team building-uri inteligent conduse. Totuși, o anumită bază trebuie să existe, deoarece, oricâte programe de team building s-ar urma de către un soldat devotat, dacă el funcționează perfect în acest rol, atribuirea calității de colonel sau general l-ar putea zdruncina extrem de tare, randamentul său scăzând extrem de mult la locul de muncă, în afară de faptul că ceilalți din echipă nu l-ar asculta, deoarece nu s-ar putea impune. Viceversa este și ea corectă: un general care este pus în rolul de soldat!

Cele patru roluri ce se pot evidenția într-o echipă de angajați

Comandantul general este o persoană cu foarte mare experiență, nu doar profesională, ci și de viață. Știe și îi place să conducă, îi place să creeze strategii pentru atingerea unor țeluri, știe să își mobilizeze oamenii în momentele dificile. Este acel vizionar care crede în el și în echipă, este o persoană care îi inspiră pe colegi, îi mobilizează când e cazul.

Colonelul este acel membru al echipei care poate fi considerat un conducător executiv foarte performant, o persoană care are grijă ca planurile elaborate de general să fie transpuse în realitate, are abilitatea să facă reglajele necesare, dacă apar disfuncționalități pe parcurs.

Sergentul este acel membru al echipei care are rolul de a fi un exemplu pentru soldați, fie și prin volumul de muncă pe care îl depune, cot la cot cu aceștia. Este o verigă de legătură între așa-zișii soldați și creierele conducătoare ale team-ului, are grijă a nu se rupe comunicarea  în cadrul echipei. Are un rol extrem de important, deoarece el este acela care ține în viață echipa deja creată. Când totul merge prost, el reprezintă o veritabilă coloană vertebrală a echipei și face totul pentru ca lucrurile să funcționeze în continuare.

Soldatul fidel e un angajat deschis învățării și dezvoltării profesionale,  dispus să muncească din greu și chiar o face alături de ceilalți pentru realizarea proiectului stabilit. El chiar crede în ceea ce face, nu muncește din obligație, doar pentru un salariu. Și nu are probleme că nu este el șef.

Dacă aceste roluri sunt acoperite, o echipă cu un număr ceva mai mai mare de componenți are toate datele pentru a fi mai eficientă, mai competitivă. Soldați pot fi mai mulți, chiar și sergenți, dar e bine să existe un singur colonel și, cel mai important, un singur general.

Jocurile din cadrul programelor de team building permit descoperirea acelor aptitudini ce așează participanții în rândul soldaților, sergentului, căpitanului sau generalului.

De precizat este faptul că rolurile de mai sus se referă doar la partea decizională, nicidecum la sarcinile de serviciu, profesionale, ce trebuie îndeplinite la nivel cât mai înalt atât de general, cât de ceilalți componenți ai echipei.

Cele mai citite articole

ARTICOLE RELEVANTE