Există două caracteristici cheie prin care se evidenţiază cele două tipurile principale de anvelope folosite pentru echiparea autoturismelor – cauciucuri de vară şi de iarnă, acestea fiind reprezentate de compusul din cauciuc şi de modelul benzii de rulare. Acestea sunt determinate de mediu şi de condiţiile în care sunt utilizate anvelopele. Atâta timp cât se aplică tehnologia pneumatică corectă, conducătorii de autoturisme pot fi siguri că maşina lor va avea direcţia şi tracţiunea excelente.
Anvelopa este mai mult decât un inel de cauciuc umplut cu aer. Este un element tehnic complex care există în mai multe forme, conceput pentru a face faţa multor provocări. Mai jos se regăsesc câteva detalii legate de tipurile de anvelope de pe piaţă şi beneficiile specifice pe care fiecare dintre acestea le oferă maşinii.
Cauciucuri de vară
Cauciucurile sau anvelopele de vară au un compus din cauciuc dedicat, care asigură o aderenţă excelentă şi o manevrabilitate excelentă atât pe drumuri umede, cât şi pe drumuri uscate în condiţii de căldură. De asemenea, acestea au o rezistenţă redusă la rulare, o eficienţă îmbunătăţită a consumului de combustibil, reducând în acelaşi timp efectele de zgomot în timpul rulării. Modelul benzii de rulare al unei anvelope de vară este mai simplu decât cel al unei anvelope de iarnă: are mai puţine caneluri pentru evacuarea apei, pentru o zonă de contact maximizată pe drum. Astfel, vehiculul prezintă aderenţă şi posibilitate de frânare excelente în lunile de vară. Pe de altă parte, aceleaşi caracteristici fac ca anvelopele de vară să fie ineficiente iarna. Când temperatura scade sub 7 grade Celsius, compusul din cauciuc se întăreşte şi devine sfărâmicios, iar banda de rulare nu poate manipula apoi zăpadă sau gheaţă în mod corespunzător.
Cauciucuri de iarnă
Cauciucurile sau anvelopele de iarna oferă o aderenţă adecvată pe drumurile acoperite de zăpadă şi gheaţă, precum şi pe drumurile ude atunci când este frig. Compusul benzii de rulare al unei anvelope de iarnă conţine mai mult cauciuc natural, care îl împiedică să se întărească atunci când temperatura scade sub 7 grade Celsius. Acesta rămâne flexibil pe timp rece pentru a scurtă distanţă de frânare. Modelul benzii de rulare prezintă blocuri mai adânci care sapă în zăpadă şi îngheţ pentru o mai bună aderentă. Anvelopa de iarnă are, de asemenea, multe înghiţituri, care sunt excelente pentru îndepărtarea apei şi a nămolului de sub maşină şi reducerea riscului de acvaplanare. Cu toate acestea, anvelopele de iarnă nu trebuie folosite vara. Compusul este mult prea moale pentru asfalt uscat, ceea ce ar cauza uzura prematura acestora. În plus, rezistenţa crescută la rulare va avea ca rezultat un consum mai mare de combustibil şi efecte sporite de zgomot la drum.
Cauciucuri pentru toate anotimpurile
Se poate spune până în acest moment că nicio anvelopă nu este perfectă pentru a face faţă tuturor condiţiilor meteorologice pe tot parcursul anului. Astfel, o anvelopă de vară nu asigură aderenţa necesară pe zăpadă, iar performanţa unei anvelope de iarnă este necorespunzătoare pe asfaltul fierbinte. Într-adevăr, anvelopele pentru toate anotimpurile se apropie de situaţia ideală, însă doar în anumite cazuri. Acestea sunt indicate mai ales celor care locuiesc într-o zonă cu climă moderată şi vara şi iarna. O anvelopă pentru toate anotimpurile combină caracteristicile anvelopei de iarnă şi de vară şi oferă o soluţie hibridă cu avantajele ambelor tipuri de anvelope.