Cum să îți planifici afacerea – crearea unui plan de afaceri

Autor: Ziarul Top

Planul de afaceri constituie o componentă importantă pentru derularea în bune condiții a afacerii tale. Șansele de reușită a afacerii cresc cu 30% în cazul antreprenorilor care și-au stabilit un plan pe baza căruia își trasează obiectivele viitoare ale societății. Lipsa acestuia sau nerespectarea lui conduce la dispariția a peste 50% din afaceri în primii 5 ani de la lansare.

Afacerile mari, care presupun un volum mare de tranzacții și oameni, așa cum este cazul VulkanVegas cazinou online, își stabilesc un astfel de plan înainte de lansarea pe piață În schimb, o parte dintre companiile mici (27%) recurg la stabilirea unui plan informal (verbal sau scris superficial). Cât de greșit este acest lucru vom analiza în cele ce urmează.

Ce înseamnă un plan de afaceri pentru o companie?

Privește planul afacerii tale ca pe o hartă a acesteia, în care sunt prezentate scriptic obiectivele companiei, resursele pe care se bazează, produsele/serviciile oferite, modelul de operațiuni, detalii legate de oameni și finanțe și multe alte detalii care sunt esențiale pentru reușita acesteia.

Este necesară crearea unui plan de afaceri?

Planul de afaceri este necesar nu doar atunci când se vizează atragerea unei investiții în companie sau accesarea unui credit. Acesta trebuie să existe încă de la început (70% dintre companiile care au pornit cu un plan încă de la înființare au rezistat peste 5 ani în nișa în care activează). Mai mult decât atât, existența unui plan în faza inițială de lansare crește cu 7% posibilitatea de a obține succes încă din acest moment în comparație cu afacerile cărora le lipsește un astfel de program.

Astfel, o schemă de afaceri este necesară pentru că:

  • Prezintă punctele forte și slabe ale afacerii și permite identificarea acestora și consolidarea, respectiv îmbunătățirea acestora;
  • Oferă o perspectivă reală asupra potențialului companiei, permițându-le investitorilor și creditorilor să aibă acces la datele financiare și umane ale societății;
  • Constituie un suport pentru luarea deciziilor dificile în cadrul companiei, pentru că acoperă eventualele lacune care ar fi apărut în lipsa unui astfel de plan;
  • Permite setarea unor obiective pe termen lung și stabilirea metodelor și modalităților prin care vor fi implementate soluțiile pentru atingerea acestor obiective;
  • Reprezintă un punct de pornire pentru extinderea afacerii, permițând trasarea unor noi obiective în funcție de evoluția pe nișa în care activează societatea;
  • Este o bază de raportare pentru viitoarele acțiuni în cadrul companiei.

19% dintre antreprenorii care își propun să atragă sprijin financiar extern consideră planul de afaceri cea mai bună modalitate de exprimare a viziunii lor. Mai mult decât atât, acesta permite alocarea resurselor umane și financiare în mod corespunzător, astfel încât societatea să se mențină în grafic și să progreseze.

Cum se întocmește un plan de afaceri?

Documentul în sine nu trebuie să fie foarte lung (toate datele suplimentare vor fi inserate la Anexe), dar trebuie să fie concis, la obiect, să fie transparent și să fie direcționat către audiență-țintă (de exemplu, în cazul în care se dorește obținerea unui credit pentru companie). Testează-ți ideile pe care le vei expune în plan înainte și nu uita să îți setezi obiective realizabile și care să fie raportate la posibilitățile reale ale societății.

Planul de afaceri trebuie să conțină:

  • Scurtă prezentare (rezumat) a planului și a afacerii – oferă o primă impresie despre conținut și are rolul de a capta atenția audienței;
  • Analiza pieței – în afara prezentării nișei în care activează societatea, această secțiune are rolul de a oferi informații despre modul în care afacerea se va integra pe piață și cum va se adapta tendințelor acesteia;
  • Analiza SWOT – o informare legată de posibilitățile de evoluție a companiei, a punctelor tari și slabe ale acesteia, a amenințărilor și pericolelor cu care se poate confruntă și a rezolvarea acestora, precum și oportunităților pe care societatea le poate exploata pentru dezvoltarea ei pe termen lung;
  • Analiza competitivă – evaluarea competitorilor direcți de pe piață și stabilirea metodelor prin care aceștia pot fi surclasați de afacerea ta;
  • Organizarea și managementul societății – prezentarea structurii companiei;
  • Produse și servicii – informații legate despre portofoliul societății în materie de produse și servicii oferite;
  • Segmentarea clienților – o analiză detaliată a tipului de clienți ai afacerii tale;
  • Strategia de marketing – informații despre preț, despre spațiile de comercializare a produselor/prezentare a serviciilor, despre produs și despre metodele de promovare ale acestuia;
  • Structura logistică și de operațiuni – informații despre furnizori, facilitate și echipamente de producție, inventar, etc;
  • Resursele financiare;
  • Balanța afacerii, bilanțul de încasări și fluxul de numerar.

Un plan de afaceri bine structurat, cu obiective reale și care va fi respectat întocmai reprezintă cheia reușitei pentru orice afacere, indiferent de nișa pe care activează. De aceea, asigură-te că întocmești planul perfect pentru afacerea ta!

ARTICOLE RELEVANTE