De ce este important ca onorariile facturate intra-grup pentru serviciile de management sa fie la valoare de piata?

Autor: Vornisa Diana

Un subiect tot mai des dezbatut aduce in prim plan importanta deosebita pe care o pot avea cheltuielile cu serviciile de management.

Companiile ce fac parte dintr-un grup si efectueaza tranzactii transfrontaliere trebuie sa tina cont de implicatiile fiscale la care sunt supuse ambele parti ale tranzactiei atunci cand cheltuielile cu serviciile de management nu sunt documentate corespunzator si nu sunt la valoare de piata.

In prezent, autoritatile fiscale din intreaga lume acorda o importanta deosebita in momentul in care sunt aduse in discutie cheltuielile cu serviciile de management, fiind un domeniu confuz si nesigur.

Lesne de inteles ca acestea sunt dispuse sa faca cercetari ample pentru a obtine o imagine cat mai exacta asupra tranzactiilor de prestari de sevicii de management.

Prin urmare, politica de stabilire a onorariilor percepute/platite pentru serviciile de management ar trebui sa fie conceputa in functie de context si nu ar trebui sa aiba ca rezultat nici cheltuieli mai mici decat valoarea de piata dar nici mai mari. Orice deviatie de la principiul valorii de piata ar putea avea consecinte negative asupra intregului grup pe termen scurt si lung.

Ce se poate intampla daca se inregistreaza in contabilitate facturi cu serviciile de management mai mari decat valoarea de piata?

De regula, cheltuielile cu serviciile prestate intra-grup altor companii sunt asociate riscurilor de preturi de transfer. Grupurile de companii factureaza servicii companiilor din cadrul acestora, iar inspectorii dau atentie in special celor de management si consultanta. 

In cazul in care autoritatile fiscale observa ca o companie a perceput cheltuieli cu serviciile de management mai mari in relatie cu o societate afiliata, acestea pot efectua ajustari de preturi de transfer sau reconsidera in totalitate aceste cheltuieli ca fiind nedeductibile din punct de vedere fiscal.

Prin urmare, o atentie deosebita ar trebui sa fie acordata tuturor serviciilor ce nu sunt tratate ca fiind deductibile din punct de vedere fiscal. Printre acestea se pot enumera prestarea de servicii care genereaza beneficii indirecte, beneficiile acordate prin asociere pasiva si serviciile on-call, conform reglementarilor OCDE. (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica).

In concluzie, metodologiile de stabilire a onorariilor facturate pentru serviciile de management ar trebui sa reprezinte o piatra de temelie pentru orice companie care efectueaza tranzactii intra-grup, fiind un factor ce ar putea aduce repercusiuni negative ce pot periclita pozitia fiscala a entitatilor componente ale grupului.

ARTICOLE RELEVANTE