Compania de Drumuri anunta ca Autostrada Urbana – care, in mod normal, ar fi trebuit deschisa inca din luna octombrie – nu va putea fi inaugurata nici de Ziua Nationala si nici macar imediat dupa. Cel mai probabil, abia inaintea Sarbatorilor de Iarna ar urma sa putem sa circulam pe ciotul din Capitala al Autostrazii A3.
Autostrada Urbana este numele unui lot lung de 3,3 kilometri din Autostrada Transilvania (A3) care face legatura intre Centura Capitalei si Soseaua Petricani. Lucrarile la acest sector au mers greu de la inceput din cauza ritmului lent in care statul a cumparat terenurile pe care urma sa se construiasca soseaua. Ulterior, s-a intarziat si cu mutarea retelelor electrice din calea autostrazii. In plus, atat autoritatile, cat si specialistii in infrastructura din mediul privat au remarcat ca nici constructorul – o asociere condusa de societatea Aktor – nu lucreaza intr-un ritm satisfacator.
Asa se face ca inaugurarea lotului de autostrada s-a tot amanat. In cele din urma, in septembrie, autoritatile apreciau ca cel mai tarziu la jumatatea lunii octombrie soseaua ar trebui inaugurata. La finele lunii octombrie, specialistii Pro Infrastructura au mers pe Autostrada Urbana, demonstrand ca – desi mai sunt lucruri de facut pe santier – soseaua era, inca de atunci, aproape gata.
Din pacate, definitivarea lucrarile a durat mai mult decat era prevazut. Potrivit ministrului demisionar al Transporturilor, Lucian Sova, singurul motiv pentru aceste noi intarzieri este ca Aktor ar suferi „de lene” si nu isi face treaba la timp, pe santier.
In aceste conditii, potrivit purtatorului de cuvant al Companiei Natioanale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Serbanescu, inaugurarea autostrazii se amana pentru o data din luna decembrie, dar care nu a fost, inca, stabilita.
„Noi estimam ca undeva pe la jumatatea lunii decembrie ar putea fi receptionata si deschisa aceasta portiune de autostrada. Dar, ca sa nu spuna constructorul ca nu-i lasam timp sa lucreze, noi spunem ca soseaua va trebui inaugurata pana la finele anului.
La acest moment, nu prea mai tine de Companie, ci de constructor. Noi, la prereceptie, am masurat factori cum sunt planeitatea si rugozitatea. Pentru acele masuratori aveam nevoie de vreme buna. Pentru restul evaluarilor, nu e neaparat.
Sigur, ne-am asteptat ca lucrarile sa fie gata din octombrie. Daca n-a fost asa, e din vina problemelor despre care vorbea ministrul Sova. A venit vreme rea, pe care nu mai poti turna astfalt si nu mai poti trasa marcaje rutiere. Dar restul lucrarilor se pot face si pe vreme rea.
Spre exemplu, daca mai ai de montat, sa spunem, 50 de panouri fonoabsorbante si 30 de parapeti si tu incerci sa termini toata treaba cu 5 oameni, normal ca iti va lua timp. Ca sa faci treaba repede si bine, ai nevoie de mobilizare”
, a declarat pentru Ziare.com Alin Serbaneascu.
Potrivit acestuia, Compania de Drumuri are tot interesul sa termine mai repede autostrada, pentru a nu suferi la capitolul imagine si pentru a se putea ocupa de alte proiecte.
„Problema aici este ca acel lot din A3 se realizeaza in baza unui contract de tip FIDIC (model recomandat, de regula, de bancile internationale de investitii, cum ar fi BERD si BEI – n.red.) . Iar aceste contracte ii permit constructorului sa ceara prelungiri de termene, fara penalizari. In acest caz, constructorul ne-a cerut deja ‘extensii de timp’. Acum, noi analizam aceste solicitari. Daca vedem ca ele nu sunt intemeiate, i; vom penaliza.
Dar pana sa ajunga ei sa plateasca, insa, dureaza. Iata de ce. Dupa ce este penalizat, constructorul ataca decizia la curtile internationale de arbitraj. Acolo, adesea castiga. Noi atacam, apoi, deciziile respective in instantele din Romania, mizand pe faptul ca aceasta judeca mai corect decat curtile de arbitraj. Si tot asa.
Stiu ca exista voci care spun ca din cauza Companiei se intarzie inaugurarile de autostrazi. In realitate, insa, Compania are tot interesul ca soselele sa se deschida la timp, din mai multe motive. Inainte de toate, din cauza ca interzierile ne produc prejudicii de imagine.
Apoi, din cauza ca o autostrada neterminata este, de fapt, un proiect in desfasurare, de care trebuie sa se ocupe niste oameni. Iar asta inseamna ca acei oameni nu mai au timp sa se ocupe de proiectele noi. Iar in aceste conditii, iarasi apar vocile care spun ca angajatii companiei mai gresec in acte sau nu le fac la timp. Pai daca ii dai omului un volum coplesitor de munca, ii e mai greu sa isi faca treaba bine”, a mai spus Alin Serbanescu.
Ramane de vazut, in aceste conditii, daca pana la finele anului vom putea circula pe Autostrada Urbana sau daca va trebui sa asteptam pana in 2019.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Sursa: Ziare.com