Constructia unui aeroport la Galati – promisa de ministrul Cuc si de autoritatile din judet – n-ar fi rentabila si, in consecinta, nu se justifica in niciun fel, au explicat pentru Ziare.com specialisti in infrastructura. Iar asta inseamna ca intregul proiect, despre care presa a vorbit mult in ultimele zile, are toate sansele sa ramana doar la stadiul de promisiune electorala.
Aflat duminica in vizita de lucru la Galati, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, a mers pe un camp din zona pe care Consiliul Judetean sustine ca ar vrea sa construiasca un aeroport.
Mai mult chiar, Cuc a spus ca e atat de convins de utilitatea acestui obiectiv de infrastructura, incat a si cerut deja o modificare legislativa care sa permita finantarea constructiei aeroportului galatean cu bani de la bugetul de stat, prin Fondul de Dezvoltare si Investitii. Potrivit ministrului Transporturilor, aeroportul va costa circa 100 de milioane de euro.
Intrebarea este: in conditiile in care n-a reusit sa construiasca nici macar o palma de autostrada in Moldova (regiune din care face parte si Galatiul – n.red.), cum de s-a gandit ministrul Cuc sa treaca brusc la urmatorul nivel si sa sustina constructia de aeroporturi? La urma urmei, acestea sunt mai greu de operat decat orice sosea…
Cine sustine, de fapt, ca aeroportul e o prioritate, la Galati
Autoritatile galatene si-au facut un obicei din a promite – in campaniile electorale din ultimii aproape 30 de ani – ca vor construi obiective grandioase de infrastructura. Pana nu demult, promisiunea standard era ridicarea unui pod peste Dunare. Ulterior, autoritatile au sustinut chiar ca vor construi pana si un tunel pe sub fluviu. Ba, au comandat si niste studii pentru asta.
In scurt timp, varianta tunelului s-a dovedit fantezista, asa cum era de asteptat. In plus, utilitatea unui pod peste Dunare, in Galati, a disparut dupa ce in Braila (judetul vecin) a inceput constructia Golden Gate-ul romanesc.
In aceste conditii, autoritatile galatene – nemaiavand de ce sa promita traversarea Dunarii – au inceput sa faca studii pentru constructia unui aeroport. Mai exact, in toamna trecuta, Consiliul Judetului Galati a contractat – prin cumparare directa, fara licitatie – societatea Teche Construct Solutions SRL pentru intocmirea a doua studii in vederea construirii unui aeroport de proprtii, in judetul de la Dunare.
Primul dintre studii era unul de oportunitate, iar al doilea, unul de trafic (in baza caruia se stabileste daca vor fi suficienti oameni care sa foloseasca aeroportul) . Pentru fiecare dintre aceste doua studii, Consiliul Judetului s-a angajat sa plateasca suma de 75.000 de lei (adica circa 16.148 de euro), dupa cum reiese din datele legate de achizitii.
De la semnarea contractului, Teche Construct Solutions SRL avea la dispozitie 60 de zile ca sa intocmeasca studiile. Cu alte cuvinte, ar fi trebuit sa le termine pana cel mai tarziu la finele anului trecut. Daca societatea s-a incadrat sau nu in termenul de livrare, nu stim.
Potrivit informatiilor obtinute de Ziare.com de la surse din cadrul Consiliului Judetului, cele doua studii privind aeroportul nu au fost facute publice. Nu s-au afisat pe site si nu s-au emis comunicate de presa cu privire la realizarea sau continutul lor, au precizat sursele noastre. Potentialul electoral al subiectului era prea mare pentru a nu fi pastrat pentru o ocazie speciala.
Asa se face ca abia duminica trecuta presedintele Consiliului Judetului Galati, Costel Fotea (PSD), a mers pe un camp alaturi de ministrul Razvan Cuc si de candidatul PSD la europarlamentare Dan Nica pentru a prezenta presei locul in care se va construi viitorul aeroport galatean.
Fotea a declarat atunci, potrivit Mediafax, ca „pe o arie de 150 de km sunt 3,9 milioane de locuitori, de aceea este oportun (aeroportul construit pe acel camp -n.red.).
Din studiu a reiesit ca zona are circa 800.000 de calatori pe an: agentii economici care transporta persoane de la Galati la Bucuresti si inapoi, persoane care merg la aeroport. Santierul Naval Damen are peste 7.000 de calatorii pe an la aeroport, Navromul are peste 4.000 de calatorii, Universitatea Dunarea de Jos, peste 14.000. Din calcule a reiesit ca aeroportul din Galati este de nivelul Iasului si al Timisoarei. In cativa ani poate sa ajunga al treilea aeroport al tarii dupa Bucuresti si Cluj, pentru ca in studiu de oportunitate nu s-au luat in calcul Vrancea si agentii economici din Braila”.
Solemn, Razvan Cuc a spus ca aceste cifre nu mint si ca tot ce-ar mai lipsi este ca autoritatile galatene sa mai faca un studiu de fezabiltate, iar constructia aeroportului ar putea fi demarata.
Suna prea frumos ca sa fie adevarat? Chiar asa si este. Iata de ce.
Pro Infrastructura: Stim ca e campanie electorala. Dar haideti macar sa promitem lucruri utile!
Directorul executiv al Asociatiei Pro Infrastructura (API), Ionut Ciurea, a explicat pentru Ziare.com ca un aeroport nu este doar greu de construit, ci si foarte greu de operat. Iar infiintarea unuia la Galati pur si simplu nu se justifica, in acest moment.
„Daca tot vorbim despre dezvoltare strategica in transporturi, haideti sa o luam de la un capat. Avem deja aeroport la Tulcea. Se face podul de la Braila. Pai n-ar fi mai simplu – in loc sa facem un aeroport nou la Galati – sa ajungem, pe pod, la cel din Tulcea? Ca momentan nu e chiar aglomerat acolo, din cate stim.
Sigur, e simplu sa mai comanzi niste studii sau sa lansezi niste licitatii, ca sa arati ca faci, totusi, ceva. Dar asta nu inseamna ca aeroportul va fi si functional”, a declarat Ionut Ciurea.
Directorul executiv al Asociatiei Pro Infrastructura spune ca principiile generale de functionare a transportului aerian de persoane sunt cele care arata clar ca aeroportul la Galati nu e fezabil.
„Ca aeroportul sa mearga, cineva trebuie sa iti genereze trafic. Cu alte cuvinte, trebuie sa ai pasageri care sa zboare des. Si aici conteaza mult modul in care e structurata economia locala. De ce se zboara mult din Cluj? Pentru ca acolo exista un pol IT. Iar multi IT-isti calatoresc frecvent si in numar destul de mare cu avionul.
Similar, activitatea aeroportului din Iasi a crescut, tot datorita faptului ca acolo avem un pol IT (chiar daca ca e mai mic decat la Bucuresti, Timisoara si Cluj).
La polul opus, aeroportul din Craiova are ceva probleme de trafic. Si ne intrebam de ce, ca doar la Craiova avem industrie auto, nu? Ce-i drept, avem. Numai ca multi dintre angajati nu zboara cu avionul. E atat de simplu.
La Galati avem dezvoltare pe domeniul naval si pe siderurgie. Cel putin in cel din urma domeniu, in afara unor manageri, angajatii nu zboara chiar atat de des. Si atunci, de unde va veni traficul?
Atentie, aici mai e o chestiune destul de interesanta. Cand te uiti la numarul total de posibili pasageri, ai zice ca vei avea trafic pe aeroport. Sa spunem, cu titlul de exemplu, ca ar fi zece pasageri interesati sa zboare de la Galati. Bun, ti-ar ajunge sa tii aeroportul pe linia de plutire. Dar asta, numai daca vor cu totii sa ajunga intr-una sau in cel mult doua destinatii. Daca fiecare vrea sa zboare in alta parte, deja ai probleme!
Aeroportul nu e autostrada. Nu-l faci, il inaugurezi si pasagerii pot incepe sa zboare cu avionul, in sensul si pe distanta dorita. Nu, pe aeroport trebuie sa vina companii private, care sa investeasca si sa faca transport, cu avioanele. Trebuie sa deschizi conexiuni bune.
Sa spunem ca eu vreau sa zbor la Otopeni la Bangkok sau la New York. Am cateva optiuni avantajoase. De regula, acestea sunt (cu trecere prin aeroporturile din – n.red.) Londra sau Paris. Evident, tehnic vorbind, as putea sa zbor si prin Barcelona. Mi se pare ca si sarbii spuneau ca vor sa dechida o conexiune cu New York. Dar cat ma va costa sa o iau pe la spanioli sau pe la sarbi? Cat nu face! Asa ca imi voi cauta conexiunea mai avantajoasa, prin Londra sau Paris!
Acum, sa presupunem ca se va deschide o conexiune Galati-Londra. Ce va fi mai ieftin: sa zbor direct de la Galati sau sa vin cu masina pana la Bucuresti si sa iau de pe Otopeni avionul spre Londra? Direct de la Bucuresti va fi mai ieftin. Si atunci, de ce sa mai fac un aeroport?
Parca mai bine as gasi o solutie drumul de la Galati la Bucuresti sau spre alte aeroporturi sa fie mai usor si mai bun… „, a mai spus Ionut Ciurea.
Ce-i drept, ministrul Cuc a promis ca va face, pe fonduri europene si drumul expres Braila-Galati, care este inclus in Masterplanul de transport al Romaniei. Problema este ca studiul de fezabilitate pentru respectivul drum este facut in 2008. Din informatiile noastre, se lucra la un moment dat si la o revizuire a documentatiei respective. Intrebarea este: va fi studiu de fezabilitate, in forma sa revizuita, suficient de bine intomcit incat sa permita accesarea fondurilor europene?
Tot ce stim momentan este ca, in repetate randuri, Comisia Europeana a cerut refacerea unor documente intocmite de autoritatile romane pentru accesarea finantarii pentru obiective de infrastructura. Asa ca atentia specialistilor din minister ar trebui sa se indrepte spre intocmirea unor documentatii riguroase.
Din pacate, chiar daca documentele ar fi ireprosabile, iar statul si constructorii s-ar misca repede – construind in timp record drumul expres – oricum acesti cativa kilometri de sosea noua n-ar fi suficienti pentru a rezolva problema traficulul din regiune. Schimbari in bine s-ar vedea doar daca in zona se va dezvolta o intreaga retea de drumuri de mare viteza. In parte, aceste drumuri chiar exista, dar numai pe hartie, momentan.
Cu alte cuvinte, sunt deja o multime de proiecte absolut necesare de care Ministerul Transporturilor s-ar putea ocupa, in loc sa promita aeroporturi a caror eficienta e pusa sub semnul intrebarii. Din pacate, insa, in ultimele 3 decenii, aproape toti ministrii Transporturilor (peste 20 la numar) s-au priceput mult mai bine la promisiuni decat la constructii.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Sursa: Ziare.com