Mai ales atunci când nu ai experiență în domeniu, vânzarea sau achiziționarea unei proprietăți imobiliare se poate dovedi un proces destul de anevoios.
Pentru a nu pierde timpul și pentru a evita bătăile de cap, soluția este – fie vrei să vinzi, fie că vrei să cumperi un imobil – să apelezi la serviciile unui specialist. Selectarea unui agent imobiliar profesionist este, însă, foarte importantă, întrucât acesta va fi, potrivit reprezentanților RE/MAX România, un partener al cumpărătorului sau vânzătorului pe tot parcursul procesului de tranzacționare.
„Un agent imobiliar poate face diferența între o tranzacție de succes și una eșuată, drept pentru care alegerea acestuia reprezintă un pas important în demararea procesului de tranzacție. Intermediarul ales trebuie să fie un profesionist în domeniu, cu bune calități de comunicator, dar și de negociator, ce respectă un cod etic și asigură clientului servicii la cele mai înalte standarde calitative.”
Răzvan Cuc, președintele RE/MAX România (foto)
În acest context, rețeaua de francize imobiliare RE/MAX România îți prezintă, ca parte a unei strategii de educare a pieței, cele mai importante întrebări pe care ar trebui să le adresezi unui agent imobiliar – înainte de a începe colaborarea cu el:
1. Care este experiența pe care o aveți ca agent imobiliar?
Un agent imobiliar experimentat, care a încheiat numeroase tranzacții de succes, are o viziune amplă asupra pieței imobiliare și oportunităților existente, drept pentru care poate oferi recomandări personalizate clienților săi. Totodată, acesta va ști să promoveze în mod corespunzător o proprietate destinată vânzării sau să propună acele imobile care se potrivesc cel mai bine cerințelor cumpărătorilor.
Cu toate că experiența este importantă, aceasta nu este singurul criteriu de luat în considerare. Există, de altfel, numeroși agenți imobiliari tineri, care au învățat extrem de repede piața imobiliară. Un avantaj aparte îl au, din acest punct de vedere, agențiile în sistem de franciză, agenții lor putând învăța rapid de la colegii cu mai multă experiență.
2. Câte tranzacții imobiliare ați intermediat în ultimii ani în zona proprietății pe care vreau să o vând sau să o cumpăr?
Cele mai citite articole
Cunoașterea zonei și a specificului ei de către agentul imobiliar ales este deosebit de importantă, mai ales în orașele mari, unde fiecare cartier poate avea specificul lui. Un agent imobiliar cu experiență pe zona vizată poate oferi detalii esențiale în legătură cu aceasta, printre care lucruri mai puțin știute despre împrejurimi și locatarii săi, oferind argumente în plus în cadrul negocierii sau, dacă vorbim despre achiziționarea unei locuințe, poate propune o proprietate conformă cu cerințele clientului, dar mai avantajoasă din unele puncte de vedere (precum cel al prețului, dar nu numai).
3. Care este prețul pe care îl considerați rezonabil pentru vânzarea proprietății mele sau pentru cerințele pe care le am în calitate de cumpărător?
Atunci când vorbim despre tranzacții imobiliare, indiferent că vorbim despre cumpărarea sau vânzarea unui apartament, fiecare client își propune o sumă de tranzacționare, bazată pe dorințele sau cunoștințele sale legate de tranzacționările pe zona respectivă. Agentul imobiliar va avea mai multe informații și va ști să facă o evaluare a proprietății în funcție de piață și alte criterii obiective și relevante. Chiar dacă, în final, clientul stabilește prețul final sau decide dacă achiziționează o proprietate, este important să asculte părerea și argumentele unui agent profesionist.
4. Ce instrumente de promovare utilizați?
În cazul vânzării unei locuințe, instrumentele de promovare pe care agentul imobiliar le are la dispoziție sunt esențiale, deoarece prin intermediul acestora, respectiv prin impactul acestora asupra publicului-țintă, se pot atrage acei clienți calificați, potențiali cumpărători. Agentul ar trebui să beneficieze de un mix de instrumente de promovare, format din site propriu al agenției (ideal ar fi ca acesta să fie unul cunoscut), rețea personală bogată și acces la marile portaluri naționale de anunțuri imobiliare.
5. La ce baze de date aveți acces?
În cazul în care clientul dorește să cumpere o proprietate, agentul trebuie să aibă acces la un număr cât mai mare de proprietăți, din care să poată propune variante cât mai apropiate de cerințele primite. Astfel, o bază de date cât mai mare este importantă, pentru a-i asigura clientului posibilitatea de a selecta proprietatea dorită dintr-o gamă variată de oferte.
6. Cum vom ține legătura? Când vă pot contacta pentru un update cu privire la oportunitățile identificate?
Întrucât agentul imobiliar este partenerul clientului pe durata derulării contractului, în special în cazul reprezentării exclusive, comunicarea cu acesta este foarte importantă. Intervalul orar pentru contactare pe parcursul colaborării, precum și modul în care acesta alege să comunice cu clienții, pot fi criterii pe care clientul le poate lua în considerare atunci când își alege agentul imobiliar.
7. Ce criterii ar trebui să iau în considerare atunci când cumpăr un apartament?
Pe lângă propriile criterii pe care orice persoană le are atunci când își alege locuința dorită, avantajul parteneriatului cu un agent imobiliar constă și în recomandările oferite de acesta, care vede lucrurile din perspectiva pieței. Așadar, ar fi interesant de întrebat ce consideră el ca avantaje și la ce ar trebui să fie atent clientul atunci când achiziționează locuința. Un răspuns sincer, cu recomandări personalizate, denotă deschidere din partea agentului, respectiv dorința acestuia să încheie o tranzacție corectă.
Atenție la codul etic!
Pe lângă aceste direcții, specialiștii RE/MAX recomandă clienților atenție și în alegerea agenției la care este afiliat consultantul imobiliar, care ar trebui să impună colaboratorilor săi un cod etic riguros, pentru a se asigura că serviciile oferite sunt la cele mai înalte standarde. Spre exemplu, toți afiliații RE/MAX își asumă să respecte anumite principii ale codului etic comun, precum: a fi mereu la curent cu noutățile imobiliare, a acționa în concordanță cu cadrul legislativ, a se perfecționa prin educație continuă, a reprezenta interesele clientului, a oferi servicii egale, fără discriminare și a comunica transparent.
Sursa: Imobiliare.ro