Pentru elevii din Finlanda, procesul educational incepe inainte de scoala, in gradinite. Fara teme sau teste standardizate, copiii isi petrec timpul jucandu-se, explorand si invatand cum sa invete. Drept urmare, Finlanda are un nivel de alfabetizare de 100% si copii care adora sa mearga la scoala, iar asta gratie unor principii pe care le urmareste si SevaEdu.
Dar ce face ca educatia prescolara din Finlanda sa devina distractiva, eficienta si unica?
1. Invatare bazata pe joc
Copiii se joaca mult. Exista o curricula si un plan propriu la gradinita, dar profesorii sunt liberi sa aleaga propriul mod de a lucra.
Prescolarii din Finlanda isi petrec zilele in gradinita jucandu-se si explorand. Exista desigur diferite tipuri de joc, cum ar fi jocul digital, jocul activ, jocul creativ, jocul social si jocul liber. In timp ce o parte din acestea sunt structurate, cei mai multi copii sunt incurajati sa se joace liber cu ceilalti. Conform unor studii extinse, jocul si explorarea sunt cele mai naturale forme de actiune si gandire pentru copii. Prin urmare, cu o abordare preponderent bazata pe jocuri, gradinitele finlandeze integreaza diferite tipuri de joc pentru a optimiza experienta de invatare a copiilor. Cu alte cuvinte, finlandezii stapanesc arta de a face invatarea distractiva!
2. Petrecerea timpului de calitate in aer liber
Cadrele didactice organizeaza excursii in paduri. Chiar daca gradinita este in centrul orasului, exista parcuri si paduri unde pot merge cu cei mici. Copiii adora asta.
Cele mai citite articole
Peisajul finlandez este intr-adevar fermecator cu o abundenta de paduri, parcuri si lacuri. Mai mult, exista toate cele patru anotimpuri, de la zilele calduroase de vara pana la iernile sub zero grade. Gradinitele finlandeze ii invata pe copii despre schimbarea climei petrecand mult timp in aer liber cu ei. Prin urmare, in orice anotimp, copiii si profesorii se pregatesc cu imbracaminte adecvata si se joaca afara de mai multe ori pe zi. Astfel, cei mici evadeaza in natura, departe de ecrane, de jucarii gata facute si de agitatia vietii interioare. Adesea copiii isi fac propriile jucarii folosind bete si alte lucruri pe care le gasesc in natura, ceea ce le dezvolta, de asemenea, creativitatea si imaginatia.
3. Echipa de profesionisti in Educatia si Ingrijirea Copilului
Copiii intra foarte mult in contact cu profesorii si alti adulti la gradinita. Adultii interactioneaza si se joaca cu ei, observandu-le atitudinea.
Sa conduci o gradinita finlandeza este o munca in echipa al unui grup de profesionisti foarte bine pregatiti in ECEC (Educatia si Ingrijirea Copilului). Prin urmare, echipa include profesori, asistenti medicali, terapeuti, profesori de educatie speciala, precum si alti specialisti in domeniu. Copiii au un contact constant cu aceasta echipa de profesionisti, in timp ce interactioneaza continuu si cu cei de varsta lor. Mai mult, fiecarui copil i se acorda o atentie speciala si este observat indeaproape in diferite situatii pe parcursul zilei. Gradinita mentine, de asemenea, un dialog continuu cu parintii. Scopul este de a-i asigura ca copiii primesc cel mai bun sprijin posibil pentru a se dezvolta.
4. Atentie speciala asupra abilitatilor emotionale
Cadrele didactice ajuta copiii sa-si foloseasca simturile, sa inteleaga cum se simt si de ce se simt intr-un anumit fel.
Educatia timpurie din Finlanda se straduieste sa dezvolte abilitati mentale, fizice, sociale si emotionale ale copiilor. Acest lucru inseamna ca cei mici sunt invatati sa-si foloseasca cele cinci simturi pentru a intelege lumea din jurul lor. Mai mult, ei sunt ghidati asupra modului de reglare a sentimentelor declansate de simturile lor. Daca un copil vede o floare frumoasa si se simte fericit ar trebui sa o smulga? Daca se sperie auzind tunete ce trebuie sa faca? Mai mult, daca este trist, furios sau se simte inconfortabil, este pentru ca ii este foame sau frig? Sau este ceva mai grav precum o cearta cu un prieten sau o problema in familie? In gradinitele finlandeze copiii descopera modalitati eficiente si pozitive de a-si echilibra emotiile si de a se exprima.