In cazul transportului rutier al marfurilor trebuie indeplinite masuri minime de siguranta pentru incarcatura din autoutilitara, pentru soferul acesteia, pentru cei care asigura incarcarea si descarcarea si pentru pietoni sau ceilalti participanti la trafic.
Acestor conditii li se adauga cele impuse de legislatia europeana sau a fiecarui stat in parte, cu privire la asigurarea incarcaturii, precum si indicatiile pe care le transmite beneficiarul transportului cu privire la incarcatura incredintata. Astfel, autoutilitara utilizata pentru transportul marfurilor trebuie sa indeplineasca anumite conditii pentru ca marfurile sa fie expediate in conditii de siguranta deplina.
Responsabilitati legate de planificarea transportului
Buna desfasurare a unui transport auto de marfuri depinde de indeplinirea concomitenta a mai multor factori de logistica. Beneficiarul transportului este responsabil pentru ambalarea marfii, in timp ce transportatorul trebuie sa asigure incarcarea, ancorarea, deplasarea pana la locul expeditiei si descarcarea in bune conditii.
Inainte de a porni la drum, operatorul transportului trebuie sa primeasca o descriere cat mai fidela a marfii, cu detalii despre numarul obiectelor, masa fiecaruia, pozitia centrului de greutate, dimensiunile ambalajelor, indicatiile de stivuire si orientare si orice alte informatii relevante pentru deplasarea in siguranta.
Personalul care se ocupa de ambalarea marfii poarta responsabilitatea rezistentei acesteia la fortele de ancorare ce se aplica si la conditiile de drum, precum si la descrierea corespunzatoare a eventualelor marfuri periculoase. Documentele de transport si echipamentul de siguranta revin in sarcina transportatorului.
Ce conditii trebuie sa indeplineasca dispozitivele de asigurare a incarcaturii
Unul dintre cele mai importante elemente de asigurare a incarcaturii este chinga de ancorare de la storevan.ro, fabricata din fibre rezistente si dotata cu clichet pentru imobilizarea marfii. Tot cu acelasi scop se folosesc si cablurile de otel sau lanturile de ancorare.
Chingile de ancorare se confectioneaza in conformitate cu un standard european. La capetele chingilor din fibre sintetice se monteaza sisteme de ancorare cu clichet, care trebuie blocate pe intreaga durata a transportului. Sistemul de ancorare prin chingi se poate conecta la punctele speciale de ancorare instalate fie pe caroseria autoutilitarei, fie pe incarcatura.
Etichetele chingilor de ancorare confectionate dupa standarde comunica valoarea indicelui STF (forta de tensionare standardizata) dupa actionarea clichetului. Tot pentru imobilizare, pe caroseria autoutilitarei poate fi instalat un troliu care sa ajute la incarcarea, descarcarea si transportarea in siguranta a anumitor marfuri.
Intrucat chingile sunt fabricate din material textil, trebuie acordata o atentie deosebita zonelor in care acestea intra in contact cu obiecte ascutite, in special la colturi. In cazul acestora pot fi adaugate aparatoare speciale din metal, care protejeaza fibrele la contactul cu muchiile ascutite.
Lanturile de ancorare sunt fabricate tot la standarde europene, cu zale scurte, carlige, inele speciale si clicheti. In cazul lanturilor nu exista riscul deteriorarii in zonele de contact cu marginile contondente, astfel incat incarcatura poate fi inconjurata complet. Cablurile din otel se folosesc in complementaritate cu dispozitivele de tensionare de tip troliu, pentru manipularea marfii in siguranta.
Distributia corecta a sarcinii incarcaturii
Fiecare autoutilitara are caracteristici proprii cu privire la dimensiunile si sarcinile ce pot fi transportate. Masa maxima autorizata trebuie respectata cu strictete, iar sarcina din bena trebuie sa fie distribuita uniform pe osii, asigurand stabilitatea obiectelor in conditii specifice manevrelor de deplasare si de franare.
Distribuirea echilibrata a sarcinii este deosebit de importanta, deoarece incarcatura poate influenta stabilitatea autoutilitarei in timpul mersului, iar o asigurare defectuoasa sporeste riscul de producere a unui accident rutier. Tot din acest punct de vedere, producatorii de autoutilitare elaboreaza diagrame orientative pentru sarcina maxima admisa si amplasarea optima in functie de dimensiuni si centrul de greutate.
Respectarea acestora este obligatorie pentru deplasarea in siguranta. In cazul unor autoutilitare recarosate, firma care s-a ocupat de confectionarea noii bene comunica diagrama cu distribuirea diferitelor sarcini pe numarul de osii. Exista, de asemenea, formule de calcul si instrumente software pentru distributia corecta a sarcinii incarcaturii.
Aducerea in siguranta la destinatie a incarcaturii este cheia succesului oricarei afaceri de transport rutier de marfuri. Pentru ca transportul sa se desfasoare in conditii optime trebuie indeplinite diverse criterii de siguranta in ceea ce priveste ambalarea, incarcarea, transportul si descarcarea marfii.