Ministerul Transporturilor si Compania de Drumuri risca sa nu poata inaugura, in acest an, nici macar un sfert din cei 180 de kilometri de autostrada promisi.
De fapt, la inceputul lui 2019, purtatorul de cuvant al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Serbanescu, anunta ca in acest an s-ar putea inaugura cel mult 118 kilometri de autostrada.
Dar pentru ca se apropia campania electorala dinaintea alegerilor europarlamentare, dupa numai cateva zile, presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu (ALDE), a promis ca, de fapt, in tara noastra se vor construi, in acest an, nu 118, ci 180 de km de autostrada!
Peste noapte, cei mai multi dintre politicienii din coalitia PSD-ALDE au inceput sa sustina declaratia lui Tariceanu.
Initial, CNAIR a precizat pentru Ziare.com ca a luat act de respectivele declaratii ale politicienilor, dar ca nu detine suficiente informatii pentru a se si pronunta asupra lor. Ulterior, insa, oficiali ai institutiei au sustinut ca noul obiectiv este, intr-adevar, finalizarea a 180 de kilometri de autostrada in 2019.
Problema este ca promisiunile respective nu s-au bazat pe o evaluare riguroasa a situatiei din teren, ci au fost pur electorale. Asa se face ca – desi a trecut deja jumatate din acest an – CNAIR n-a inaugurat inca niciun metru din autostrazile promise. Iar la cum stau lucrurile pe santiere, risca sa nu reuseasca sa dea in folosinta nici macar un sfert din ce a promis!
In iulie si august ar trebui inaugurati 43 de kilometri din Autostrada Lugoj-Deva
O serie de materiale realizate de Asociatia Pro Infrastructura (API) arata ca 43 de kilometri din A1 (pe tronsonul Lugoj-Deva) ar putea fi inaugurati chiar in lunile care urmeaza.
Primul capat de autostrada pe care s-ar putea deschide circulatia – la finalul lunii iulie – este Lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva, lung de 21 de kilometri, dintre Cosevita la Ilia.
Pe acest lot, „pe portiuni restranse au ramas de executat: covorul asfaltic de uzura, marcajele si indicatoarele, parapetele de protectie si panourile fonoabsorbante.
La nodul Holdea (inceputul filmarii) constructorul Comsa se pregateste sa puna in opera straturile de asfalt pe breteaua de legatura dintre A1 si DN68A.
Daca vremea va permite, la sfarsitul lunii iulie sectorul de autostrada ar putea fi deschis circulatiei”, transmite Asociatia Pro Infrastructura.
Tot pana la finele verii ar trebui inaugurata si portiunea invecinata de drum, adica Lotul 4 al Autostrazii Lugoj – Deva, lung de 22 de kilometri, dintre Ilia si Soimus.
„Muncitorii executa ultimele straturi de umplutura de pamant armat si sistemul complex de scurgere a apei. Excavatoarele se apropie de final la sapatura si finisarea dealului, iar utilajele specializate fixeaza in stanca restul plaselor metalice.
In viitorul apropiat, constructorul va incepe punerea in opera a asfaltului si instalarea parapetelor de protectie, a marcajelor si indicatoarelor rutiere”, transmite Asociatia Pro Infrastructura (API).
Constructia acestui lot de autostrada – realizat de UMB Spedition – a ridicat numeroase probleme, de la necesitarea mutarii unor lilieci, pana la alunecari repetate de teren de pe dealul Soimus. Dar una peste alta, obstacolele majore au fost depasite, iar autostrada este aproape gata.
Directorul-executiv al Asociatiei Pro Infrastructura (API), Ionut Ciurea, a explicat pentru Ziare.com ca e important ca traficul pe aceste portiuni de autostrada sa fie deschis cat mai repede.
„Noi cerem ca aceste loturi sa se deschida pe rand, imediat ce sunt gata. Lotul 3 va fi gata primul si poate fi inaugurat fara probleme, inaintea Lotului 4. De ce solicitam acest lucru? Din cauza ca autoritatile au tendinta sa amane inaugurari, ca apoi sa se poata lauda ca au deschis, dintr-o data, portiuni mai intinse de autostrada.
Or, in acest caz, nu avem ce astepta. Lotul 3 va trebui inaugurat primul. E perioada concediilor si fiecare metru de autostrada conteaza.
Chiar si o singura zi de intarziere a inaugurarii autostrazii face diferenta, in conditiile in care, in acea zi, ar putea muri un sofer din cauza conditiilor de trafic de pe drumurile din zona”, a declarat Ionut Ciurea.
Ce alte capate de autostrada s-ar mai putea inaugura
In teorie, pana la finele acestui an, s-ar mai putea inaugura si un lot de 17,9 kilometri dintre Iernut si Chetani al Autostrazii A3. In realitate, insa, deschiderea traficului pe aceasta portiune de sosea de mare viteza ar mai putea dura mult si bine.
„Teoretic, este posibil sa inauguram si acesti 17,9 kilometri. Dar sansele sunt mici. Acolo sunt probleme la structura podului de la Bogata, unde n-a venit, inca, tablierul metalic. In plus, la Iernut avem, de asemenea, probleme. Lucrurile merg, dar incet.
Acestea sunt puncte-cheie pe ceea ce se numeste „drumul critic”, adica pe cel mai scurt drum care poate fi parcurs pana la finalizarea proiectului. Daca se rezolva acestea, sunt sanse ca si acest lot sa fie gata.
Ramane sa vedem si daca Astaldi (care si-a cerut insolventa in Italia, in toamna lui 2018 – n.red.) va rezista, in ciuda faptului ca are inca probleme financiare”, a mai spus Ionut Ciurea.
Si mai mici sunt sansele sa se dea in folosinta, in acest an, o parte din lotul 1 al Autostrazii Sebes-Turda.
„Aici, sanse de concretizare sunt sub 10%. Este vorba despre o chestiune pe care noi o solicitam inca din decembrie 2018: deschiderea partiala a Lotului 1 din Autostrada Sebes-Turda.
Iata despre ce este vorba. Lotul are 17 kilometri intre nodul Sebes si nodul Alba Iulia Nord. Dar intre Sebes si Alba Iulia Nord mai exista si nodul Alba Iulia Sud, cam pe la kilometrul 8.
Ati putea spune: de ce ne batem atata capul cu 8 kilometri de autostrada? Ei bine, sunt importanti, pentru ca intre zona Lacram de la Sebes si Alba Iulia, pe drumurile existente se merge de multe ori bara la bara. Si noi am cerut inca din 2018: faceti aceasta bucata, ca oricum intregul lot nu se va putea finaliza, in 2019!
Era clar ca vor aparea probleme aici. Dupa ani de zile de lucru pe acest santier, constructorul – Impresa Pizzarotii – a descoperit, culmea, de curand, pe traseul arterei de acces dinspre autostrada si centura orasului Alba Iulia o groapa de gunoi.
Tocmai de aceea, noi le-am cerut atat autoritatilor, cat si constructorului sa se concentreze pe segmentul de 8 kilometri, a carui deschidere ar fi de mare folos. Din pacate, noi am zis, noi am auzit!”, a mai spus Ionut Ciurea.
Cu alte cuvinte – in locul celor 180 de km de autostrada promisi – autoritatile ar putea inaugura in acest an doar intre 43 si 68 de kilometri de autostrada.
Din pacate, faptul ca autoritatile promit multe si fac putine n-ar trebui sa mai fie o surpriza pentru nimeni. Doar si in 2018 – desi a promis ca va face 100 de kilometri de autostrada – CNAIR a dat in folosinta doar 60 de kilometri.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Sursa: Ziare.com