Camera Deputatilor, decizionala, a adoptat, marti, proiectul de lege pentru aprobarea OUG 49/2019 privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediate prin platforme digitale, asa numita ordonanta Uber.
Deputatii au aprobat cateva amendamente la ordonanta de urgenta, intre care si abrogarea articolului 38 care prevedea, practic, ca legea era valabila doar pentru trei ani.
Potrivit celor adoptate, transportul alternativ este efectuat de un operator de transport autorizat, contra cost, pe baza de contract de transport alternativ incheiat intre pasager si operatorul de transport detinator al autoturismelor, care este intermediat de un operator al platformei digitale, conform prevederilor prezentei ordonante de urgenta, printr-o platforma digitala avizata tehnic de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale.
In situatia in care operatorul platformei digitale este o persoana juridica nerezidenta, acesta este obligat sa aiba, pe toata perioada in care isi desfasoara activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul Romaniei, o filiala inregistrata la Oficiul National al Registrului Comertului, prin care se deruleaza activitatile comerciale in Romania.
Ministerul Comunicatiilor va emite avizul tehnic pentru platforma digitala in termen de 30 de zile lucratoare de la depunerea documentatiei complete.
Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 12 luni.
Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 24 de luni, conform unui amendament adoptat de deputati.
Actul normativ mai prevede ca pentru fiecare autoturism detinut in proprietate, inchiriere, comodat, contract de leasing si utilizat in vederea efectuarii transportului alternativ agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane – A.R.R., emitenta a autorizatiei de transport alternativ, elibereaza operatorului de transport alternativ, in termen de 15 zile lucratoare de la inregistrarea cererii, cate o copie conforma a acesteia, dupa depunerea documentelor, in copie, referitoare la autorizatia de transport alternativ, la certificatul de inmatriculare si cartea de identitate a autoturismului, declaratia pe propria raspundere privind indeplinirea de catre autoturismul respectiv a conditiilor necesare, precum si la contractul de inchiriere a autoturismului sau contractul de comodat in forma autentificata a autoturismului, dupa caz.
Retragerea autorizatiei de transport alternativ se realizeaza de catre autoritatea de autorizare si are drept consecinta pierderea calitatii de operator de transport alternativ autorizat, precum si retragerea tuturor copiilor conforme eliberate pe baza autorizatiei respective.
Autorizatia de transport alternativ poate fi retrasa daca operatorul nu indeplineste una dintre conditii, a folosit documente false, si-a incetat activitatea ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive sau la cerere.
Deputatii au decis eliminarea din ordonanta a prevederii potrivit careia autoturismele cu care se efectueaza transport alternativ trebuie sa indeplineasca conditia de a avea maxim 5 locuri, inclusiv locul conducatorului auto.
Actul normativ mai prevede ca, in cazul in care se incaseaza direct de la pasager, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea serviciului prestat, operatorul de transport alternativ are obligatia de a utiliza aparat de marcat electronic fiscal, de a emite si inmana bon fiscal pasagerului, precum si de a emite factura la solicitarea acestuia.
In cazul serviciilor de transport alternativ pentru care plata se realizeaza exclusiv online, prin intermediul platformei digitale, prin debitarea contului pasagerului cu suma reprezentand contravaloarea cursei respective, este obligatorie emiterea unei facturi electronice catre pasager, prin intermediul platformei digitale.
Operatorul platformei digitale are si obligatia sa achite la bugetul de stat o taxa in valoare de 100.000 de lei la fiecare 24 de luni.
In trafic, pe durata efectuarii curselor de transport alternativ, autoturismele inregistrate pe platforma digitala vor avea afisat la vedere, in partea din fata si din spate a autoturismului, un ecuson pentru transport alternativ cu dimensiunea de 10 cm X 10 cm, ce va contine, pe langa numarul de inmatriculare al autoturismului si elemente de siguranta care sa ateste autenticitatea ecusonului, denumirea platformei digitale pe care este inregistrat autoturismul.
Persoanele fizice si juridice care deruleaza operatiuni ce intra sub incidenta prezentei ordonante de urgenta beneficiaza de o perioada de tranzitie pana la data de 1 februarie 2020.
Deputatii au decis abrogarea articolului 38 care prevedea ca avizul tehnic pentru platformele digitale, autorizatia pentru transportul alternativ, precum si copia conforma a autorizatiei pentru transport alternativ se elibereaza pentru perioadele corespunzatoare prevazute, fara a depasi data de 30 septembrie 2022.
Legea merge la promulgare la presedintele Klaus Iohannis.
Cabinetul Dancila a adoptat, in iunie, ordonanta de urgenta care reglementeaza activitatea de ridesharing in Romania. In aceste conditii, companii ca Uber, Taxify si Clever Taxy au cadrul legal pentru a face transport de persoane fara a fi sanctionate.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Sursa: Ziare.com