Gigantii auto VW, Daimler si BMW au conspirat pentru a limita dezvoltarea tehnologiei de reducere a emisiilor poluante la autoturisme. Aceasta este concluzia preliminara a Comisiei Europene, dupa o ancheta anti-monopol.
Constructorii auto germani Volkswagen, Daimler si BMW au colaborat ilegal, incalcand legislatia europeana anti-monopol, pentru a pune bete in roate concurentei in privinta tehnologiei de reducere a emisiilor nocive, a anuntat vineri Comisia Europeana.
Autoritatile comunitare anti-monopol au prezentat rezultatele preliminare ale unei anchete de doi ani, in cadrul careia au fost efectuate inclusiv perchezitii la sediile gigantilor auto germani.
Ce a gasit Comisia:
Din 2006 pana in 2014, cei trei constructori auto germani ar fi conspirat sa limiteze dezvoltarea si aprobarea tehnologiilor de reducere a emisiilor poluante pentru automobilele vandute in Europa.
Colaborarea celor trei a avut ca obiectiv impiedicarea concurentei si a „incalcat regulile comunitare anti-trust.”
Au fost restrictionate mai ales doua tipuri de tehnologii: una de reducere a emisiilor de oxid de azot generate de masinile cu motoare Diesel, a doua de reducere a particulelor daunatoare emise de masinile pe benzina.
Aceste companii auto „au refuzat consumatorilor oportunitatea de a cumpara masini mai putin poluante”, in pofida faptului ca tehnologiile necesare erau deja disponibile.
Conspiratie ‘pentru a nu-si imbunatati produsele’
Comisara europeana Margrethe Vestager, responsabila pentru politicile privind concurenta, a declarat ca autoritatile anti-monopol ale UE suspecteaza ca VW, BMW si Daimler au restrictionat in mod intentionat accesul clientilor lor la cele mai bune tehnologii disponibile.
„Companiile pot colabora in multe feluri pentru a-si imbunatati produsele. Regulile UE privind concurenta nu le permit insa defel sa conspire pentru a face exact opusul: neimbunatatirea produselor lor si a calitatii oferite”, a precizat Vestager intr-o declaratie.
Un purtator de cuvant de la Daimler a declarat ca grupul german coopereaza cu investigatorii, dar ca firma nu se asteapta sa fie amendata ca rezultat al anchetei.
Nu este deloc primul scandal in care sunt implicati in ultimii ani marii constructori auto germani: din contra, dezvaluirile de vineri sunt ultimul episod din mai multe scandaluri privind emisiile in care sunt acuzate companiile auto germane. VW, mai ales, a fost lovit masiv de scandalul din 2015 „Dieselgate”, concernul de la Wolfsburg recunoscand in cele din urma ca a echipat 11 milioane de autovehicule din lumea intreaga cu o aplicatie care insela rezultatele testelor privind emisiile nocive generate de aceste autoturisme. BMW, Daimler si VW au fost criticate dur si in 2018 pentru plata unor teste efectuate pe animale, in urma carora maimute au fost expuse gazelor toxice produse de motorina.
Ce urmeaza: Comisia a precizat ca a anuntat companiile auto amintite in legatura cu concluziile sale si le-a trimis o „declaratie cu obiectii.” Constructorii auto germani au acum sansa de a raspunde acuzatiilor. Autoritatile anti-monopol au subliniat ca ancheta nu s-a incheiat.Daca VW, BMW si Daimler vor fi gasite vinovate de incalcarea legilor anti-trust, atunci Comisia le poate amenda cu pana la 10% din cifra de afaceri anuala a fiecareia la nivel global.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Sursa: Ziare.com