Desi gazul s-a scumpit deja impovarator, lacomia statului risca sa ne incarce si mai mult facturile. Iata de ce

Autor: Ziarul Top

Facturile romanilor la gaz – deja cu 16% mai mari decat anul trecut – risca sa se majoreze din nou, impovarator, in cazul in care statul ii va impozita mai aspru pe producatorii din aceasta industrie. De fapt, grabit sa faca rost bani, Guvernul ar vrea sa le ia acum producatorilor dari din sume pe care acestia nici macar nu le incaseaza.

Un prim pas in aceasta directie a fost facut deja, inca din primavara acestui an. Incepand din acel moment, producatorilor li s-a impus sa dea la stat un procent nu din pretul pe care-l iau pe gazele vandute in Romania – asa cum ar fi normal – ci o cota din cat ar incasa, teoretic, daca si-ar vinde marfa mai scump, in Austria.

Desi producatorii au platit ce li s-a cerut, statul inca nu s-a indestulat. In consecinta, incearca acum sa impuna industriei noi cresteri de impozite.

Ziare.com va spune astazi despre ce majorari este vorba si cum risca ele sa-i arda la buzunare pe toti romanii.

Gaz vandut la preturile din Romania, dar impozitat de parca s-ar fi dat mai scump, ca in Austria

Potrivit datelor Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), dintre toti producatorii de gaze naturale din Romania, doi asigura 93% din piata. Este vorba despre Romgaz (detinut in proportie de 70% de stat, prin Ministerul Energiei) si de OMV Petrom (in care statul detine, tot prin Ministerul Energiei, 20% din participatie).

Aceste societati castiga sume importante de bani, dar ii si platesc statului roman o serie intreaga de taxe si impozite. Printre ele se numara si redeventele. Acestea pot ajunge la 13,5% dintr-un pret numit de specialisti „de referinta” si calculat, initial, in functie de sumele cu care se vindea gazul pe piata romaneasca.

In luna februarie a acestui an, insa, Autoritatea Nationala de Resurse Minerale (ANRM) a emis un ordin prin care a schimbat modul de calcul al redeventelor. De la momentul respectiv, aceste dari pe care producatorii de gaze le platesc statului se calculeaza nu in functie de pretul la care se vinde gazul in Romania, ci in functie de preturile practicate la Central European Gas Hub (CEGH) de la Baumgarten, din Austria.

Asta, cu toate ca pretul gazului comercializat la austrieci e mai mare (pornind, in medie, de la 120-130 lei MWh), iar producatorii din Romania nu vand acolo, ci pe piata autohtona (cu doar 90-110 lei Mwh, in medie, in ultima perioada).

In luna iulie, surse din ANRM au anuntat ca – desi acest sistem de taxare fusese abia adoptat – se va renunta, totusi, la el, pana la finele anului 2018. Mai mult chiar, se pregatea un sistem de calcul al redeventelor care sa tina cont de dimensiunea zacamintelor de gaz si de puterea calorica pe care acestea o au.

Cu alte cuvinte, institutia pregatea un sistem personalizat de taxare, care sa impace si statul, dar si nevoile producatorilor.

Statul joaca alba-neagra cu viitorul productiei de gaze

Nici bine n-a apucat industria de petrol si gaze sa rasufle usurata, ca statul s-a si razgandit. Acum nu mai vrea sa elimine impozitarea in functie de preturile gazelor de la Viena, ci dimpotriva, vrea sa o extinda.

Asa se face ca intr-un proiect de lege aflat acum pe masa deputatilor e prevazut faptul ca producatorii de gaze urmeaza sa isi plateasca nu doar redeventele, ci si alte impozite in functie de preturile de la Viena.

Este vorba, mai exact, despre asa numitele „impozite pe venituri suplimentare”. Iata ce sunt acestea si cum ar urma ele sa se modifice.

Initial, piata de gaze din Romania era reglementata. Cu alte cuvinte, producatorii vindeau gazul la pretul de 45,71 lei MWh. Dupa liberalizarea partiala a pietei autohtone de profil, producatorii au putut, in sfarsit, sa ceara mai mult pe gaz. Suma incasata peste pragul de 45,71 lei a fost, insa, impozitata separat, in baza prevederilor OG 7/2013.

Din tot ce depasea vechea limita de pret, statul lua 60%. In plus, din ce depasea 85 lei/MWh, statul incasa 80%.

Acum, acelasi stat – nemultumit ca incaseaza, totusi, prea putini bani de la producatorii de gaze – vrea ca impozitele sa nu le mai fie calculate in functie de cat incaseaza producatorii pe gazul vandut, in Romania, ci in functie de pretul de referinta (la randul sau calculat in raport cu sumele cu care se comercializeaza gazul la Viena) . Evident, pretul gazelor comercializate la Baumgarten este mai mare, asa ca si impozitele colectate de stat vor fi mai consistente.

Ce spun producatorii de gaze: Legea va aduce scumpiri si scaderea puterii de cumparare

Federatia Patronala Petrol si Gaze (FPPG) si Asociatia Romana a Companiilor de Exploatare si Productie Petroliera (ROPEPCA) au trimis o scrisoare catre Comisiile de Industrii si Buget din Camera Deputatilor pentru a-i informa pe alesi ca majorarile de impozit pe care se pregatesc sa le adopte risca sa aiba un efect catastrofal asupra economiei si ca il vor impovara cu cheltuieli pe romanul sarac.

Mai exact, in scrisoarea producatorilor de petrol si gaze, se arata, printre altele, ca:

„Acest nou regim fiscal va afecta negativ viabilitatea unei parti semnificative din industria gazului natural din Romania, punand in pericol investitiile noi si implicit productia interna de gaz.

Economia Romaniei va fi lipsita de investitii viitoare consistente in aceasta industrie, intrucat acestea vor deveni neeconomice in contextul reglementarilor propuse.



O privire rapida arata ca Guvernul retine 80% din venitul suplimentar, iar companiile ar trebui sa pastreze 20%. Odata cu modificarea propusa, Guvernul va retine pana la 18% ca redeventa (prin referire la pretul de referinta calculat in functie de CEGH ca baza de calcul pentru valoarea productiei, nivelul maxim al redeventelor variaza de la 13,5% la 18%, in conditiile actuale de piata) si 80% ca taxa aplicata veniturilor suplimentare, lasand societatile fara stimulente pentru a investi in continuare”
.

Practic, din calculele Ziare.com, in noua formula de impozitare, dupa plata tuturor darilor, unui producator de gaz i-ar ramane mai putin de o treime din pretul unui MWh vandut.

Cu alte cuvinte, daca vinde un MWh cu 110 lei, sa spunem, dupa plata taxelor si a impozitelor, producatorul mai ramane cu mai putin de 39 lei. Din acesti bani ar urma sa isi plateasca oamenii si sa isi acopere cheltuielile de functionare, sa faca investitii si, la final, sa mai ramana si cu ceva profit.

Or, in cazul unui producator aflat la inceput de drum – care trebuie sa investeasca masiv in exploatare – asa ceva nu este posibil. De fapt, nici marii producatori nu s-ar descurca prea bine, ajungand in curand in sapa de lemn.

Cum ar putea proceda producatorul daca nu va reusi sa castige suficient in acest regim? Va creste facturile!

„Riscul cresterii pretului gazului natural pe piata din Romania ca o consecinta a amendamentelor fiscale propuse este considerabil. Intrucat investitiile viitoare sunt descurajate, rata de declin natural al productiei va accelera iar, intr-un mediu cu cerere anticipata stabila, volumele diminuate ale productiei interne vor conduce la cresterea preturilor, la inflatie si la diminuarea puterii de cumparare.

Impactul asupra consumatorilor vulnerabili va fi semnificativ, intrucat aceasta categorie este deja afectata de cresterea ponderii cheltuielilor cu incalzirea in bugetul total al gospodariei”, se mai arata in scrisoarea industriasilor.

Expert in energie: Nimeni n-a explicat, inca, de ce ne raportam la preturile de la Viena

Ing. Dumitru Chisalita, expert in energie si presedinte al Asociatiei Energia Inteligenta, a explicat pentru Ziare.com de ce este nu numai ilogic, ci si pagubos pentru Romania sa puna biruri in functie de preturile cu care se comercializeaza gazul la Viena.

„Pana la acest moment, n-am vazut pe nimeni, niciodata, in Romania, sa explice de ce ne raportam la bursa de la Viena. In plus, desi legea o cere, nu exista pana acum macar un proiect care sa explice de ce s-a dat o lege care ne obliga sa o facem.

Nici macar intuitiv n-am putea spune de ce sa luam in calcul bursa de la Viena. Daca o facem doar ca sa avem, repede, incasari mai mari la buget inseamna ca e grav si ca ne abatem puternic de la modul in care ar trebui sa ne gandim politicile publice.

Si mai rau este ca toate aceste cheltuieli se vor simti in buzunarele oamenilor. In afara scumpirii reflectate de INS – in cuantum de 16% – va urma una de 15%, care ar fi trebuit sa aiba loc in aceasta toamna, dar a fost amanata, cel mai probabil, pentru primavara. Iar taxarea in functie de preturile din Austria n-ar face decat sa aduca noi scumpiri.

Si tot populatia va suporta, in final, cresterile de pret, indiferent daca vorbim despre gazul direct (cel consumat) sau despre cel indirect (cel folosit in procesul de obtinere al unor marfuri) pe care oamenii le cumpara.

De fapt, orice raportare la alta piata decat cea din Romania inseamna o saracire si mai accentuata a populatiei. Daca Romania ar avea un plan si ar accepta cresterile de pret cu un anumit scop, poate ca lucrurile ar putea sta altfel. Dar noi nu avem niciun plan: pur si simplu suntem in cadere libera, fara sa mai avem macar speranta ca la capatul tunelului e o luminita”, a declarat pentru Ziare.com expertul Dumitru Chisalita.

Cristina Pruna (USR): Nu e corect sa dam legi fara sa stim cum ii schimba ele viata romanului

Initiat de Guvern si adoptat de Senat, proiectul de lege privind majorarea impozitelor pentru producatorii de gaze se afla acum la Camera Deputatilor. Aici, trebuie sa primeasca avize si raport din partea a doua comisii de fond: cea de Industrii si cea de Buget.

Deja Comisia de Industrii a dat un aviz favorabil. Deputatul USR Cristina Pruna, membru in aceasta comisie, a declarat, insa, pentru Ziare.com, ca e anormal sa se adopte o astfel de lege inainte sa stim ce efecte va avea ea.

„Nu avem, momentan, niciun studiu de oportunitate. Asa ca am cerut in timpul lucrarilor comisiei sa nu luam decizii pana cand Minsterul de Finante ne va spune cum va fi influentat consumatorul final de cresterea cotelor din impozitare.

Vor intra mai multi bani la buget, dar cu ce pret? Mi s-ar fi parut normal ca, in paralel cu stabilirea unei noi modalitati de impozitare, sa perfectionam si legislatia care stabileste cine e consumator vulnerabil si cum poate fi protejat. Or, aceasta dezbatere s-a amanat pentru 2021…

Eu sper ca, dupa discutiile care au loc astazi (11 decembrie – n.red.) in Comisia de Buget-Finante, se va trece la o analiza pe baza unor date concrete. Proiectul nu este, momentan, pregatit sa ajunga in plen”, a declarat pentru Ziare.com Cristina Pruna.

In Comisia de Buget, insa, parerile parlamentarilor au fost impartite. Unii au sustinut ca proiectul ar trebui trimis la vot, altii au fost de parere ca mai trebuie discutat. Cel care a prezitat sedinta de marti – adica deputatul Iuliu Nosa (PSD) – a refuzat chiar sa asculte parerea producatorilor de gaze, sustinand ca a mai auzit-o si la televizor.

Pana la urma, Comisia de Buget a decis sa amane discutiile pana in sedinta de marti, 18 decembrie. Ramane de vazut ce se va intampla atunci.

Ceea ce stim cu siguranta acum este ca, daca proiectul va fi adoptat in forma curenta, pe romani ii asteapta scumpiri apasatoare. Cu alte cuvinte – desi platesc deja cu 16% in plus pentru gaze fata de anul trecut si urmeaza sa suporte, in primavara, inca o scumpire de 15% – consumatorii s-ar putea trezi cu facturile majorate inca o data. Iar industria gazelor ar risca sa intre in declin…

Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.

Sursa: Ziare.com

ARTICOLE RELEVANTE